De week van het genieten van het moment - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu De week van het genieten van het moment - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu

De week van het genieten van het moment

Blijf op de hoogte en volg Fleur

28 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Dit wordt één van mijn laatste blogs, want het einde is in zicht. Daarbij besef je weer hoe snel de tijd is gegaan en of bij sommige momenten wel goed heb stil gestaan en van heb genoten. Dit heb ik zeker gedaan, maar deze laatste weken probeer ik het nog extra te doen. Ik heb voor mezelf ook een lijstje gemaakt met dingen die ik nog graag hier wil doen.

Eén van deze dingen was een lange trip (3 à 4 dagen) maken in het binnenland. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan door naar de Raleighvallen/Voltzberg te gaan van vrijdag t/m maandag. Ik heb voor deze trip gekozen, omdat de touroperator waarmee ik ga heeft gezegd dat dit wordt ervaren als de mooiste trip. Raleighvallen is een natuurreservaat, bekend om zijn prachtige watervallen en de bergklimtocht op de Voltzberg, beslaat een gebied van 78.170 ha en is gelegen aan de Coppename rivier. De eerste dag van de trip begon al goed. . We moesten om 8:00 uur s’ochtends verzamelen en ik werd om 7:45 uur wakker gemaakt door mijn de vriend van mijn huisgenoot met de boodschap ‘moest jij niet om 8:00 uur verzamelen voor je trip..’. Ik en mijn huisgenoten waren zo slim geweest om de avond voor vertrek nog flink te gaan stappen. Het idee was om niet veel te drinken en op tijd naar huis te gaan, maar het was te gezellig om op tijd naar huis te gaan. Uiteindelijk kwamen we om 8:30 uur met zonnebrillen op aan op de afgesproken plek en moesten de mensen die met ons mee gaan er wel om lachen. De reis naar het gebied duurde ongeveer 8 uur, waarvan de helft met de bus en de andere helft met de boot. Dit verliep allemaal best wel goed en ik heb vooral veel geslapen. In de boot toen ik weer eens aan het slapen was werd ik nog gemoond. Waar iedereen erg om moest lachen en ik achteraf ook wel. Aangekomen op het natuurreservaat gingen we alle spullen uitladen en de hangmatten ophangen. Vervolgens aan tafel om met ze alle te gaan eten en de mensen die er voor open stonden mochten nog een wandeling maken. We waren met een groep van 13 mensen, waarvan 11 jongeren en 2 oudere dames. Allemaal hadden we één doel en dat was er een super gezellig weekend van maken. Iedereen had daarvoor veel drank in geslagen en vooral Boergoe, dat is de rum die hier veel gedronken wordt in Suriname. Deze eerste avond werden er al veel drankjes genuttigd, alleen hebben we ons wel ingehouden want de volgende dag moesten we vroeg op staan om de Voltzberg te beklimmen. Volgende ochtend moesten we om 7:30 uur ontbijten om 8:30 uur te vertrekken. Helaas begon het keihard te regenen wat eigenlijk betekende dat we de berg niet meer op mogen, want volgens onze gids is dat de enigste regel die er is je de Voltzberg wil beklimmen. Alleen maakte hij voor ons een uitzondering, want we waren allemaal jong en hij vond het zonde om het te laten vallen. Uiteindelijk zijn we met een bootje naar een groot regenwoud gebracht waar we ongeveer drie uur doorheen moesten lopen. Door de vele regen die er was gevallen waren de paden een soort kreekjes gevonden. Op vele stukken werd er een boomstam gezocht om erover heen te leggen. Deze wandeling was redelijk vlak dus goed te doen, alleen soms had je het gevoel dat er maar geen einde aan kwam. Op een gegeven moment kon ik dit wel loslaten en heb ik lekker gelopen en van de natuur genoten. De groep was ook erg gezellig, dus tussendoor gekletst en liedjes gezongen. Na de wandeltocht in het regenwoud kwamen we aan bij de voet van de berg. Het eerste stuk waren rotsen omhoog en daarna was het een steile helling die door de regen ook nog glad was. Dit was toch wel een beetje spannend. Maar aangekomen op de top was het uitzicht prachtig! Weer een moment om even bij stil te staan en optimaal te genieten. Terwijl we op de top stonden zagen we in de verte al wat donker wolken en mist op ons af komen en begon het opeens te stortregenen. Het gezicht van onze gids vertrok een beetje, want afdalen met een spek gladden helling was toch wel een risico. Daarnaast ben ik vergeten te zeggen dat er ook een vrouw bij was die haar arm in het gips had, dus zij moest onder begeleiding naar beneden komen. Na dat de stort bui over was moesten we toch echt naar beneden, anders waren we niet voor het donker terug. In het donker door het regenwoud is ook een risico, omdat er dan veel giftige slangen zijn. Met het afdalen was het spek glad en ik had al snel besloten om op mijn kont naar beneden te glijden. Tijdens het afdalen kwam er nog een stortbui en ging iedereen naar beneden glijden. Dit was echt wel een super mooi moment dat je in een soort treintje met ze alle langzaam naar beneden glijd terwijl het stort regent. Het maakte het zo mooi, omdat je als groep elkaar er echt doorheen sleepte ondanks de barre omstandigheden. Iedereen was ook super trots toen we deze helling hadden gehad, maar daarna kwam nog een wandeltocht door het oerwoud van ongeveer drie uur. Deze tocht was vooral verstand op nul en doorstappen, anders zouden we niet voor het donker thuis zijn. Aan het einde van de tocht begon het ook weer te stortregenen wat heel verfrissend was want iedereen had het super warm van het vele doorlopen. Tijdens deze tocht was zowel de broek van mij als van mijn huisgenoot doorgescheurd wat symboliseerde hoe zwaar deze tocht wel niet was. Terug gekomen op het basiskamp kregen we een heerlijke maaltijd en ging iedereen douchen. Om te vieren dat we allemaal de Voltzberg veilig op en af zijn gekomen werden er deze avond vele drankjes genuttigd. Wat heeft gezorgd voor een zeer bonte avond! De volgende dag was vooral een relaxed dag, waarbij er wel wat wandeling op het programma stonden maar waar iedereen voor zichzelf mocht beslissen om mee te gaan. Ik heb me heel rustig gehouden die dag, omdat ik tijdens de wandeling naar de Voltzberg me enkel een beetje had verzwikt. Om te voorkomen dat dit erger zou worden heb ik het rustig aan gedaan. Dit was overigens geen straf, want het was super fijn om lekker in een hangmat te liggen en te genieten van de rust en de natuur. Volgende dag stond vooral in het teken van spullen inpakken en weer reizen naar huis. Deze trip was een mooie ervaring, vooral omdat je een aantal dagen niet in contact ben met de buitenwereld. Je hebt namelijk geen bereik, dus je hebt geen telefoon bij je en je bent in een gebied die zoveel rust bied. Hierdoor merk je ook dat je veel sneller in contact raakt me andere mensen, want je wordt niet afgeleid door een telefoon.

Ik ben afgelopen week ook een avond naar het casino geweest. Dit was een cadeau voor mijn huisgenoot die jarig was. Zij was namelijk nog nooit in een casino geweest en wilde dit wel een keer ervaren. Vooral omdat ze hoorde dat hier in het casino het eten en drinken allemaal gratis is en dat viel bij haar wel goed in de smaak. Tijdens het spelen hebben we hier ook wel gebruik van gemaakt en op een gegeven moment begon ik mij wel een beetje te schamen. Vooral omdat al het personeel ons continu aan het aankijken waren en voor mij gevoel ook over ons aan het praten waren. Mijn huisgenoot waarvoor het avondje was (en die nog nooit naar het casino is geweest..) ging met dikke winst naar huis. Ik heb samen met een andere huisgenoot quitte gespeeld en mijn overige twee huisgenoten hadden wat verlies.

Voor de rest ben ik deze avond nog verrast door mijn huisgenoten, omdat zij achter mijn rug om een afspraak hadden geregeld voor een massage aan huis. Echt ontzettend lief van ze, wat ik zeer heb gewaardeerd. Zij hebben mij dit gegeven om mij te bedanken voor alles wat ik voor ze heb gedaan, omdat ik altijd paraat voor iedereen heb gestaan. Dit was voor mij meestal een kleine moeite, maar het is wel heel fijn dat dit zo wordt gewaardeerd. Vooral mijn huisgenoot die dit heeft geregeld heb ik veel bewondering voor. Zij is hier voor haar studie waar ze het zeer druk mee heeft, omdat niet alles loopt zoals gepland. Daarnaast heeft zij toen ik op trip was vier dagen alleen gezorgd voor het huishouden en voor mijn zieke huisgenoot. Ondanks dat heeft zij ook nog de moeite genomen om dit voor mij te regelen, echt super lief!

Dit laatste weekje staan er nog een leuke dingen op de planning. Ik heb morgen mijn afscheid bij het kindertehuis, ik ga dan met de kinderen pannenkoeken eten en naar de dierentuin. Die avond ga ik naar Havana, dat is de uitgaansgelegenheid waar alle jongeren heen gaan op de donderdagavond. De volgende dag ga ik van vrijdag t/m zaterdag naar Galibi een plek waar je schildpadden kan spotten en langs binnenlandse dorpjes. Zaterdagavond wordt hier koningsdag gevierd in de avond. Zondag de stad in en s’avonds uiteten. Maandag alle spullen inpakken om dan weer met het vliegtuig naar Nederland te gaan. Deze week ga ik nog optimaal genieten en tot weer in Nederland (waar ik toch stiekem wel weer naar verlang..)!

• 28 April 2016 - 11:14

Madelon:

Geniet er idd nog even goed van Fleurtje! Tot volgende week❤❤

• 28 April 2016 - 13:56

Mama:

Mooi verhaal weer. X

• 29 April 2016 - 15:50

Opa Ligthart:

Lieve Fleur . Weer een schitterend verhaal . En weer bar genoten .
    Vooral omdat er heel veel interessante details in voorkomen .
    Wederom klasse. Kijk uit naar a.s. dinsdag .
    Alvast een voorspoedige thuis reis gewenst .