De week van het 'thuis' komen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu De week van het 'thuis' komen - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu

De week van het 'thuis' komen

Blijf op de hoogte en volg Fleur

13 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Ik kwam deze week thuis van mijn weekje genieten op Curacao. Het was super leuk om iedereen weer te zien. Maar het was wel even wennen om weer in Suriname te zijn, want ik ging voor mij gevoel van een week vakantie weer naar huis. Eigenlijk merkte ik dat Suriname ook meer als vakantie voelt dan thuis en dat mijn echte thuis toch wel in Nederland is. Dit was mijn eerste kleine heimwee moment. Ik had niet heel veel tijd om daarbij stil te staan, want er stonden weer veel leuke tripjes op de planning en ik ben hier met super leuke mensen die de heimwee snel weg kunnen halen bij mij.

De avond dat ik thuis kwam had ik voor mij gezien als een rustige avond, waarbij ik gezellige kan bijpraten met mijn huisgenoten, rustig mijn spullen uitpakken en vervolgens op tijd naar bed. Alleen was dit niet het geval, want een paar na dat ik thuis was stond opeens het hele huis vol met mensen die bij ons wat kwamen drinken. Waarvan op Surinaamse manier een aantal niet waren uitgenodigd, maar gewoon mee kwamen met iemand. Uiteindelijk ging iedereen uit en hadden ze mij over kunnen halen om mee te gaan. Zo werd een avond heel anders dan dat ik had gepland, maar het was wel heel gezellig!

In dit zelfde weekend waren wij uitgenodigd door één van onze dansleraren om bij zijn oma te komen zwemmen. Zijn oma heeft namelijk een groot huis buiten de stad met een super grote tuin en zwembad. Het was een dag zoals dat in Suriname doen, vanaf 12:00 uur staat de hele tafel vol met eten en dat wordt aangevuld tot dat mensen weg gaan. Naast ons was bijna de hele familie van mijn dansleraar aanwezig. Waaronder drie super schattige neefjes van rond de drie jaar. Waar wij super leuk mee gezwommen hebben. Het was een super gezellige en relaxed dag.

Deze week in het kindertehuis hadden de kinderen nog vakantie. Je merkte dat ze zo aan het einde van hun vakantie zich een beetje aan het vervelen waren, dus ze werden een beetje hangerig. Ik heb samen met mijn huisgenoot echt mijn best gedaan om ze dingen aan te bieden, maar niks was meer leuk. Dit zorgde ervoor dat de dagen in het kindertehuis wel lang duurde. Gelukkig gingen we deze week ook een paar dagen schilderen in het nieuwe kindertehuis. Mijn huisgenoot had een goede opmerking over dit klusje ‘lekker agressief schilderen, om alle frustraties eruit te schilderen’. We mochten namelijk met een grote roller als in één kleur schilderen. Gezellig met een muziekje op kwamen we de dagen goed door! Nadat we even wat dagen gingen schilderen kregen we steeds meer begrip voor het gedrag van de kinderen in het tehuis. Ze zitten nu al bijna twee weken alleen maar in dat huis, want uitstapjes hebben ze niet echt gedaan. Het is wel logisch dat ze dan hangerig en vervelend gaan doen. Daarom kwamen op het idee om een uitstapje te maken en we zijn met ze naar de speeltuin geweest. Ze hadden er allemaal super veel zin in en je merkte dat ze echt aan het genieten waren om er even uit te zijn. Daarnaast was dit de laatste werkdag van mijn huisgenoot en was het voor haar ook leuk om op zo’n positieve manier af te sluiten.

In het weekend hadden we twee trips geboekt; zaterdag Quadtour en zondag naar White Beach. De quadtour was echt super gaaf. Je ging met twee personen op een enorme Quad door allerlei verschillende gebieden rijden. We hebben op asfalt, in de jungle, op het zand en in het water gereden. Deze tour duurde ongeveer vijf uur en je wisselde om de zoveel tijd af wie er ging rijden. Er was één paniek momentje tijdens de tour. Ik was aan het rijden door het water en daar zie je de ondergrond niet. Op een gegeven moment reed ik over een schuin stuk en kieperde we bijna om. Precies op dat stuk bleef ik vast zitten en ik durfde niet verder want ik was bang dat we dan echt zouden om kieperen. Dus ik te schreeuwen naar de gids. Toen hij kwam ging hij eerst schuin voor de Quad staan om de Quad er langzaam uit te duwen. Op dat moment ging ik per ongeluk tegen het gas aan waardoor ik bijna over hem heen reed. Hij ging daarna op onze Quad zitten waardoor ik geen houvast meer had en ik in paniek te roepen dat mijn bijrijder mij wel goed moest vasthouden. Mijn bijrijder moest alleen maar lachen om de hele situatie en hoe ik daarop reageerde. Achteraf kon ik er ook wel om lachen. Dit moment is ook nog op film gezet, dus ik zal een blijvende herinnering hebben aan dit moment. Aan het einde van de Quadtour en ging we met een super leuke taxichauffeur naar huis. Hij heeft bijna de hele rit Nederlandstalige muziek op gezet en wij ging gezellig met ze alle mee zingen. Die dag daarna gingen we naar White Beach. Dat is één van de weinige stranden die Suriname heeft. Alleen zag het er niet uit zoals ik een white beach gewend was, zoals in Curacao. Het water was best wel vies en het zand was grauw met veel mieren erin. Desondanks hebben we wel een relaxed dag gehad en kwamen we allemaal wel rood thuis. We zaten zoveel mogelijk in de schaduw en we hadden ons allemaal ingesmeerd, maar blijkbaar was het niet genoeg. Gelukkig viel het bij mij wel mee en was het de volgende dag al redelijk weg getrokken.

Zondagavond hadden we afscheidsetentje van Free (Frederique) wat toch wel moeilijk was. Free is mijn huisgenoot waar mijn Suriname avontuur mee begon. Ik had haar namelijk ontmoet op de introductiedag in Nederland voor Suriname. Zij ging een week eerder dan mij naar Suriname en heeft mij op de hoogte gehouden hoe het daar was. In Suriname heb ik echt een hele leuke band met haar opgebouwd, vooral ook omdat we samen werkte in het kindertehuis. Free was daarnaast de jongste van ons en een echte spring in het veld. Wat voor een leuke sfeer zorgde in de groep. We hebben daarom allemaal wel een traantje moeten laten toen zij weg ging.

Voor de rest hebben we deze week nog wat leuke feestjes meegepakt. Vooral salsafeestjes want onze lessen gaan steeds beter waardoor we steeds meer zelfvertrouwen krijgen om te gaan dansen op feestjes. Free wilde vooral zoveel mogelijk feestjes meepakken, omdat haar laatste week was. Wij werden erin meegesleurd, wat we echt niet erg vonden! Maar deze week gaan we het iets rustiger aan doen.

  • 13 April 2016 - 16:56

    Frederike:

    Leuk verslag Fleurtje! en wat een lief stukje over mij.. ik mis jullie hoor. maak er nog een geweldige tijd van. ik kijk uit naar je volgende verslag!! Dikke kus van freeee

  • 13 April 2016 - 17:19

    Dj Ruud:

    Weer heel leuk!!!

  • 13 April 2016 - 23:12

    Talitha Groot :

    Wat een leuk verslag fleur en wat een leuk avontuur. Heel veel plezier nog in Suriname en geniet zoveel mogelijk. Liefs Talitha

  • 14 April 2016 - 10:04

    Jan Lia:

    Fleur

    Wat heb jij een prachtige ervaring opgedaan weer een stuk rijker geweldig ik ben een klein beetje jaloers op je
    Nog maar even en je bent weer in het georganiseerde nederland, wat ook weer zijn voordelen heeft.
    Fleur geniet nog maar even van alles om je heen.

    Lieve groet van ons
    JAN LIA

  • 14 April 2016 - 22:11

    Opa Ligthart:

    Lieve Fleur . Ook nu weer bijzonder genoten van jouw verhaal . En ook me een beetje
    proberen voor te stellen wat dat voor jou betekend . Laat maar. Ik ben erg blij dat jij dit
    beleefd . En op afstand geniet ik natuurlijk met je mee.. Kijk met veel belangstelling uit
    naar de volgende "Paramaribo" story . Dikke knuffel XX

  • 14 April 2016 - 22:15

    Opa Ligthart:

    Heb je mijn mail gelezen ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 23 Feb. 2016
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 3830

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Vrijwilligerswerk in Suriname

Landen bezocht: