De week van slechte lasagne en een top weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu De week van slechte lasagne en een top weekend - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Fleur Neefjes - WaarBenJij.nu

De week van slechte lasagne en een top weekend

Blijf op de hoogte en volg Fleur

02 Maart 2016 | Suriname, Paramaribo

Allereerst wil ik iedereen bedanken voor alle leuke en lieve reactie op mijn eerste blog, dat doet mij echt goed! Afgelopen week heb ik super veel vrije tijd gehad, omdat ik nog niet ben begonnen met het vrijwilligerswerk. Het was een mooie gelegenheid de stad te verkennen en even rustig bij te komen van alle eerste indrukken. In Suriname woon ik samen met mijn huisgenoten; Kas (broertje), Free (zusje) en Meike (mama). We noemen Meike hier mama, want zij is het oudst van ons allemaal en is hier het langst dus weet het meest over alles. Als Meike mama is dan is automatische de rest broers en zussen van elkaar. Soms slaan we er een beetje in door en roepen we het ook naar elkaar buiten het huis om en dan worden we wel een beetje raar aangekeken. Naast mijn huisgenoten zijn er ook nog drie stagiaires en twee vrijwilligers die naast ons wonen in het meisjesinternaat. We proberen zoveel mogelijk met ze alle te zijn; hoe meer zielen, hoe meer vreugd namelijk!

Deze week was er op het meisjes internaat een talentenjacht en het leek ons leuk om ook mee te doen als vrijwilligers. Daarom heb ik de meiden een dansje geleerd van de Zumba en hebben we deze opgevoerd. Iedereen was erg enthousiast over ons act en ik was super trots op de meiden dat het zo snel onder de knie hadden. We hadden het namelijk die zelfde middag in de hitte in een uur geoefend.

Daarnaast heb ik samen met Free gekookt voor de hele groep, omdat er twee afscheid namen. We wilde lasagne maken, alleen waren er geen lasagnebladen in de supermarkt. Dus dacht wij heel slim te zijn spaghetti te gebruiken. Achteraf bleek dat niet zo slim te zijn, want de spaghetti was nog hard… We baalde echt ontzettend want we waren er best wel lang bezig geweest om drie bakken lasagne te maken. Evengoed was er nog wel één lasagneschaal opgegaan, hebben we met ze alle spelletjes gedaan en was het erg gezellig! De rest van de schalen heb ik de volgende dag in een grote pan gedaan en in de pastasaus laten pruttelen tot dat alle pasta zacht was. Daar hebben we nog een aantal dagen van kunnen smikkelen!

We hebben eind van de week een middag geholpen met het schilderen van een nieuw weeshuis. Het was eigenlijk veels te warm om te doen, maar de vrouw voor wie we het hadden gedaan was super blij met ons. Daarnaast scheelde het dat we met een grote groep waren. Een Surinaamse jongen van het weeshuis was ons ook aan het helpen en die vond mij naam heel apart. Dus noemde hij mij maar kleurtje, dat kon hij beter uitspreken en vond hij een leukere naam voor mij.

In het weekend zijn we naar springbreak gegaan. Dat was een soort van sport/feest weekend. Je ging dan met allemaal Nederlandse en Belgische stagiaires/vrijwilligers naar een resort. Daar ging je in teamverband sport en spel activiteiten doen en bleef je een nacht overnachten in een hangmat. Naast de sport en spel activiteiten was er in de avond een super leuk feest! Het was een mooie gelegenheid om elkaar beter te leren kennen, maar ook om andere mensen te ontmoeten. Ik ben zelfs iemand tegengekomen uit het mooie Westfriesland; wat is de wereld toch klein. Uiteindelijk zijn we tweede geworden met Springbreak en hebben we vrij kaartjes gewonnen voor een pool party volgende week. Maar het was vooral super gezellig en een weekend voor in de boeken!

Tot nu toe ben ik nog erg aan het genieten in dit mooie land en met de leuke mensen waarmee ik hier ben! Het leven is hier heel onbezonnen en minder georganiseerd zoals in Nederland. In het begin was dat wennen, omdat je vaak niet weet waar je aan toe bent. Maar nu vind ik best wel relaxed. Ik ben nog wel steeds vol verwondering hoe sommige mannen hier doen tegen blanke vrouwen. Ze roepen na je, kijken je na, fluiten je naar en maken kus geluiden naar je. Ik heb aan iemand gevraagd waarom ze dat doen. Het schijnt in de cultuur te zitten en dat ze het vanuit hun matcho gedrag doen. Als ze er mee willen bereiken om zo een Nederlandse vrouw aan de haak te slaan, dan hebben ze het mis. Want het werk voor mij juist afstotend.

Tip: Op deze Facebookpagina plaatsen twee stagiaires die naast mij verblijven Vlogs over wat ze hier doen. Omdat ik veel met ze op trek kom ik hier ook veel in voor, misschien leuk om te bekijken: https://www.facebook.com/Truffelverkoop/?ref=ts&fref=ts


  • 02 Maart 2016 - 15:57

    Mama:

    Leuk verslag weer. X

  • 02 Maart 2016 - 19:30

    Ruud Lankman :

    Fleur, weer genoten van je vlog en ga zo door!!!!

  • 03 Maart 2016 - 17:03

    Opa Ligthart:

    Lieve Fleur . Het blijft hardstikke leuk om jouw verhaal te lezen .( 2x). Met respect voor jouw woordkeus en de heldere taal . Duim voor je . !!! XX

  • 05 Maart 2016 - 22:26

    Mischa:

    Fleurrrrr! Super leuk! Je geniet, laat die Nederlandse strakke levensmanier maar even lekker varen ;-)

  • 08 Maart 2016 - 16:12

    Lia En Jan:

    Fleur wat leuk om je te volgen volgens mij kom je lui thuis want je doet alll
    een nog maar leuke dingen ,doe je goed.
    Blijf je langer want als je nog in het weeshuis moet helpen? daar is nog niet veel van terecht gekomen denk ik
    Fleur geniet ervan en we kijken weer uit naar je volgende versl

    Lieve fleur dikke knuf van ons Jan en Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Actief sinds 23 Feb. 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 3833

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 26 Maart 2016

Vrijwilligerswerk in Suriname

Landen bezocht: